Uit cijfers die federaal parlementslid Yoleen Van Camp uit Herentals bij minister Bellot heeft opgevraagd, blijkt dat voor de eerste helft van 2016 (januari tot en met juni) liefst 438 treinen op de lijn Turnhout-Binche afgeschaft werden.
Zowel de heenreis (richting Binche) als terugrit (richting Turnhout) werd telkens 219 keer (gedeeltelijk) afgelast.
Een triestig totaal van meer dan 2 geannuleerde treinen per dag op deze lijn.
"Een hallucinant cijfer", vindt federaal parlementslid Yoleen Van Camp, die hiermee extra munitie heeft om te blijven pleiten voor het opnieuw doorknippen van de Turnhout-Binche verbinding in Brussel.
"De stiptheid voor de Kempense pendelaar richting Brussel zou daarmee gevoelig verhogen", stelt Van Camp. Het is immers vooral op het stuk Brussel-Binche van de verbinding dat zich zaken voordoen waardoor de ganse lijn, dus ook het stuk tussen Brussel-Turnhout vertraagt.
De Kempense reiziger is de dupe van problemen die op Waals grondgebied worden opgelopen.
De cijfers staven dat. "Hoewel minister Bellot de problematiek toch wat onder de mat wil schuiven en geen cijfers levert over de vele incidenten op het traject Brussel-Binche, liegen de cijfers waar we wel over beschikken er niet om.
Zo zijn de ochtendtreinen Turnhout-Binche het stiptste en ze worden het minste afgeschaft. De stiptheidscijfers richting Turnhout (dus als de trein vanuit het Waalse Binche moet komen) zijn een pak slechter."
Van Camp baseert zich ook op cijfers van incidenten en vertragingen voor twee willekeurige maanden (de eerste maanden van dit jaar). Blijkt dat in januari 2016 zich in de richting Binche 70 incidenten voordeden, samen goed voor 1510 minuten vertraging. In de richting Turnhout werden diezelfde maand 96 incidenten genoteerd, goed voor een totaal van 2671 minuten vertraging.
Voor wat de maand februari 2016 betreft, werden in de richting Binche 61 incidenten genoteerd, samen goed voor 1431 minuten vertraging. In de richting Turnhout ging het toen over 80 incidenten, samen goed voor 2581 minuten vertraging.
Duidelijk dus dat de treinen die vanuit Binche vertrekken voor het merendeel van de vertraging zorgen, en hopelijk een signaal voor de minister om Turnhout-Binche opnieuw in Brussel door te knippen.
De Turnhout-Binche verbinding wordt overigens op vraag van Van Camp al opgevolgd in het speciale B-REG comité – een eenheid die "probleemverbindingen" maandelijks opvolgt.
Van Camp polste ook naar de investeringen die nog op stapel staan voor de stations van Turnhout, Tielen, Herentals, Olen en Geel.
Blijkt dat er enkel voor de stations van Herentals en Mol nog plannen klaar liggen, maar of die uitgevoerd zullen worden zal afhangen van het meerjareninvesteringsplan voor de NMBS dat normaal dit najaar zal voorgesteld worden.
In Tielen houdt de NMBS wel de bezettingsgraad van de parking aan het station in de gaten, want sinds de invoering van het betalend parkeren in Turnhout loopt die parking steeds meer vol.
Beelden NNieuws.